הספקטרום האוטיסטי

ב 15 השנים האחרונות חלו שינויים רבים ביחס לתסמונות והגדרת הספקטרום האוטיסטי, שינויים שהגיעו לשיאם בשנת 2013 עם פרסום ה DSM5
מה הם אותם שינויים?
– עלייה משמעותית בשכיחות התופעה דהיינו הכרה בכך שיש יותר אנשים שסובלים מהלקות.
– הכרה בכך שהספקטרום רחב ובתוכו יש כל מיני דרגות חומרה.
– התייחסות לטווח רחב יותר של גילאים ולא רק התייחסות לילדים ובני נוער.
– עבודה טיפולית יותר נרחבת , התייחסות שהיא לא רק רפואית.
– התייחסות לטווח רחב יותר של תפקודים ויכולות בתוך הלקות.
מאפייני העולם הרגשי אצל אוכלוסיית ASD:
– הבנה : מאגר רגשות מוגבל, קושי גדול ברגשות מורכבים, קושי בהסתרת רגשות, קושי בזיהוי הרגשות אצל האחר.
– הפקה : הבדל איכותי בהבעות הפנים, פחות מופנות לתקשורת, חוסר התאמה בין מצב חברתי והבעה רגשית, ווקליזציה וג'סטות לא תקינים.
– אינטראקציה חברתית : תגובה לא תואמת, מיעוט התנהגויות פרו-חברתיות, קושי ביוזמה, קשיים בהתנהגות חברתית, פחד מכניסה לקבוצה.
– מיומנויות שיח : קל להם יותר בסיטואציה מובנית (למשל ראיון), קושי בשיתוף, בעיה ביזימת שיחה, בעיה בלקיחת תור, תחומי עניין מצומצמים, בעיה בשיחת חולין, קושי לסיים שיחה כראוי.
מאפיינים נוספים של אוכלוסיית ASD:
– עיסוקי יתר בלתי שגרתיים
– קושי עם שינויים
– עיבוד החושים בצורה השונה מאוכלוסייה רגילה
– תחומי עניין ייחודים ומוגבלים (לו"ז רכבת ישראל, דינוזאורים, מיתולוגיה יוונית)
– נאיביות חברתית
– תשומת לב רבה לפרטים דבר שמקשה לראות את השלם
– הבנה טובה יותר של מערכות שפועלות ע"פ חוקיות
– קושי באמפטיה כלפי האחר

אמצעים להתערבות בתחום החברתי :
– ללמד מהם רגשות מורכבים ( גאווה , בושה וכו')
– ללמד איך להתחיל ולסיים שיחה
– הרחבת הידע החברתי
– ללמד הכללה כלומר לעשות את אותו הדבר הנלמד בסיטואציה אחרת

מוזמנים להתקשר 052-7347477 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם

למידע נוסף וקביעת פגישת היכרות

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם