מהו ASD?

ה-ASD הינה הפרעה התפתחותית נרחבת הכוללת הפרעות ברמות שונות עם תופעות של פיגור, ליקויי למידה קשים, ליקוי בהדדיות חברתית ובעיקר ליקוי קשה במיומנויות התקשורתיות. חשוב לציין שיש רמות שונות של הלקות ושהיום נהוג להסתכל על הספקטרום האוטיסטי, כך שלא כל מה שקיים אצל אדם אחד יהיה קיים אצל האדם השני ובכל זאת שניהם יקבלו את האבחון ASD.

ASD היא תסמונת נפשית המתגלה בילדות המוקדמת, לא ניתן לאתר אותה בבדיקות בזמן ההריון ,היא מופיעה בדרך כלל בעשרים וארבע חודשי החיים הראשונים. לוקים בה כאחד מכל 250 ילדים. רובם סובלים גם מפיגור, רק ל25% עד 30% מנת משכל בטווח הנורמלי. הילדים הסובלים מ- ASD אינם מקיימים קשרים בין אישיים תקינים אך עשויים להתקשר באופן רגשי לעצמים מסוימים. אין הם מקיימים תקשורת תקינה ולרוב אין הם מסוגלים ליצור מושגים מופשטים, שינויים קלים בסביבה המוכרת להם עלולים להרגיזם. סיבת התסמונת אינה ידועה אולם משאבים רבים מופנים לחיפוש הסיבה כשיש בשנים האחרונות התמקדות בתורשה.

הASD מאופיינת בליקויים איכותיים בארבעה תחומים: אינטראקציה חברתית הדדית, תקשורת מילולית ולא מילולית , התעניינות ופעילויות מוגבלות וויסות חושי שונה מהנורמה.
ליאו קאנר היה הראשון שהגדיר לקות זו בשנת 1943. עד אז נטו לחברם עם הסובלים מפיגור שכלי. זה נכון שמרבית הASD סובלים גם מפיגור שכלי אולם קאנר טען ובצדק כי הם יוצרים קבוצה נבדלת כלומר שזהו אבחון בפני עצמו. קאנר עשה את עבודתו בארה"ב ונחשב לראשון שאבחן תופעה זו לה הוא קרא אוטיזם. למרות פריצת הדרך באבחון שגה קאנר שגיאה משמעותית כאשר יחס את הסיבה לASD לאמהות של הילדים. הוא טען שמדובר באמהות קרות, קרייריסטיות, אשר עסוקות מאד בעצמן ולא נותנות לילד את החום שהוא זקוק לו. אחרי שנים הסתבר שהיתה זו טענת שווא ושלא ניתן לתלות את האשם במישהו.
אם חוזרים לרגע לתחומים הפגועים אצל ASD הרי שהתחום החברתי מאד פגוע, זה בא לידי ביטוי בחוסר עניין בזולת, חוסר יכולת לאמפתיה וקשיים ביכולת ליצור אינטראקציה חברתית.
התחום השני בו יש ליקוי איכותי הוא התקשורת, שאצל אנשים אלו היא מוגבלת מאד. חלק מהASD לא מדברים, אחרים מדברים מילים בודדות וככלל הם לא מובנים לסביבתם.
התחום השלישי הלקוי הוא התעניינות ופעילות מוגבלת, הASD הם בעלי עניין מוגבל בכל מיני תחומים, התנהגותם תבניתית למדי והשגרה מאד חשובה להם.
התחום הרביעי הפגוע הוא הוויסות החושי אשר מעובד באופן שונה אצל הASD. לחלקם יש תת תחושתיות ולחלקם עודף. ההבדלים הם לא רק בין בני אדם שונים, אלא אותו אדם יתכן ויהיה תת בחוש אחד ועודף באחר.

מוזמנים להתקשר 052-7347477 או להשאיר פרטים ונחזור אליכם בהקדם

למידע נוסף וקביעת פגישת היכרות

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם